Kultura

MAXIMÁLNÍ FOTOGRAFIE 2008

Od 2. července až do 28. září 2008 proběhne v jižních zahradách Pražského hradu pátý ročník výstavního projektu MAXIMÁLNÍ FOTOGRAFIE, představující ukázky špičkových děl z ojedinělé fotografické sbírky skupiny PPF, kterou v letošním roce reprezentuje dílo Václava Chocholy, výjimečné osobnosti české fotografie, jehož tvorba bravurně oscilovala mezi výtvarným uměním, dokumentem a žánrovou reportáží.

Autoportrét 1942
Autoportrét 1942
Výstava Jana Brejchová Praha 1967
Jana Brejchová Praha 1967
Noční chodec, instalovaná v zahradě Rajské a Na Valech, nabízí 26 velkoformátových zvětšenin Chocholových fotografií. Snímky ze sbírky skupiny PPF doplnil kurátor Pavel Lagner pracemi z archivu fotografovy dcery Blanky Chocholové, otcovy blízké spolupracovnice.

Právě ona uspořádala nejen otcův archiv, ale shromáždila i jeho poznámky, vážící se k vzniku jednotlivých snímků. Z těch na výstavě uvidíme zejména fotografie z pražského Starého města, libeňské a holešovické periférie, ale i portréty známých umělců včetně slavných snímků malíře Salvadora Dalího.

Dalího poprvé vyfotografoval Salvador Dalí Paříž 1969
Salvador Dalí Paříž 1969
Václav Chochola v roce 1969 v apartmá č. 8. pařížského hotelu Meurice, kde výstředního malíře navštěvovali galeristé, nakladatelé, jasnovidci a podle Chocholy i plejáda oslnivě krásných žen. Devatenáctka 1948
Devatenáctka 1948
„Salvador Dalí mi připadal permanentně v transu, všemu věnoval maximální pozornost, šokovat lidi bylo jeho zaměstnání a jak šokovat - to ho drželo neustále v jakémsi napětí," zapsala otcovy vzpomínky Blanka Chocholová. Malíře zaujaly Chocholovy přinesené snímky a ochotně mu zapózoval s natvrdo uvařeným vejcem, časopisem a vycházkovou holí. „Pět dnů po příjezdu z Paříže do Prahy byl otec, po fotografování hrobu Jana Palacha, zatčen a třicet dnů držen ve vazbě v Ruzyni," dodává Blanka Chocholová. Podle ní mělo vězení a následné zákazy tvorby na otcovu křehkou psychiku zničující dopad. S Dalím se Chochola už nikdy nesetkal a do Paříže se podíval až za dalších dvacet let.

Noční chodec 1949
Noční chodec 1949
Zajímavé pozadí má i vznik slavné fotografie Noční chodec z roku 1949, podle níž je fotografická výstava Václava Chocholy nazvána. „Tajuplný výjev, zinscenovaný před kubistickým domem U Černé Matky Věšák 1944
Věšák 1944
Boží v Praze, inspiroval stejnojmenný obraz malíře Václava Hudečka," říká Blanka Chocholová. Na výstavě uvidíme i snímek Věšák, inscenované zátiší s fotografovým kabátem a kloboukem zavěšeným na stativu, který jeho autor v tíživé době protektorátu koncipoval coby svérázný autoportrét.

Chocholovu tvorbu přibližuje i text teoretika Jana Mlčocha na informačních letácích k výstavě MAXIMÁLNÍ FOTOGRAFIE, které rozdávají návštěvníkům hostesky při příchodu do hradních zahrad každý den od 10 do 18 hodin. V červnu a červenci jsou jižní zahrady Pražského hradu otevřeny od 10 do 21 hodin, v srpnu pak od 10 do 20 hodin a v září od 10 do 19 hodin. Vstup na výstavu MAXIMÁLNÍ FOTOGRAFIE je zdarma.

Foto AGENTURA SCHOK

Editor: Janinka
Vytvořeno: 01.07.2008 03:42
Poslední změna: 02.07.2008 09:18

RSS

Hodnocení: 4.78 (18x)
5-skvělé
4-dobré
3-průměr
2-nic moc
1-nepovedené



Copyright © mars69 2000-2024, webmaster@people.cz